Scenen er klassisk. Et nybygget hus pryder kvarteret med
sortglaseret tegltagsten, håndstrøgne, bløde mursten,
heltgalvaniseret tagrende og mange andre smukke detaljer.
Og hvad sker der så - kontoen til "uforudsete
udgifter" løber pludselig løbsk, nu skal der spares! Men
hvor?
Fliserne til indkørslen er bestilt og betalt, håndværkerne
skal have deres løn og maghoni vinduerne VIL konen have!
Jeg har det, tænker de fleste! Vi køber
da bare en billig
carport i Bilka og dropper den arkitekt-tegnede, der alligevel bliver
alt for dyr at opføre. Bilen er ligeglad, bare den står i tørvejr!
Som sagt, så gjort - og derfor kan du i dag køre rundt i
nybygger-kvarterer og se det ene smukke hus efter det andet. Med en
hæslig billig carport med fladt blåt trapeztag klasket på husets
ene side. Og når først haven og hækken er vokset op og dækker
for husets udseende, er der KUN udsynet til en grim carport tilbage.
Synd og skam!
Vi gjorde selv nøjagtig det samme. Skæmmede et pænt hus i
million-klassen med en grim carport, erhvervet for under 10.000
kroner.
Efter to år fik vi nok af synet. Satte den gamle carport i
"Gul & Gratis" til 3000 kroner og var så heldige, at
en læser fra Kolding købte den og fjernede det hele.
På grund af blød bund var vi godt klar over, at vi ikke skulle
vælge en integreret carport (det ville også koste 120.000 kroner
ekstra til pilotering). Men samtidig ville vi gerne kunne gå
tørskoet fra bilen og ind i huset.
Løsningen blev en dobbeltgarage på 48 m2, der "tagrende
ved tagrende" ligger klods op af huset.
Jeg har selv tegnet garagen og havde som krav, at der skulle
være minimum 10 m2 værksted PLUS et cykelskur. Og netop det med
cykelskur, er der mange, der glemmer. Og dermed giver man sig selv
cirka 20 års ekstra ærgrelser over børnenes og deres venners
væltede cykler ved siden af bilen.
Nu er jeg ikke arkitekt af uddannelse, så jeg fik tømrermester
Hauke Bruun fra Åbenrå til at gå tegningerne igennem og komme med
eventuelle rettelser.
Der var et par stykker.....
Derefter skal der ansøges om byggetilladelse ved kommunen. Det
koster typisk 5-700 kroner. I løbet af små 14 dage er tilladelsen
i orden (hvis der ikke skal dispenseres), og så er det bare om at
gå i gang.
Hvis du altså kan få fat i en håndværker......
Til trods for projektets størrelse var det først håndværker
nummer 9, der bed på krogen. To af de spurgte sagde pænt nej tak,
de øvrige hørte vi intet fra igen!
De var alle "åh-så-interesserede" og vi skulle nok
høre nærmere fra dem indenfor få dage. Det gjorde vi bare aldrig.
På trods af forskellige rykker-henvendelser kom der aldrig et klart
NEJ eller JA.
Byggebranchen har virkelig et problem på dette område, og man
kan næsten ikke lade være med at fryde sig over en eventuel
nedgangstid for byggeriet, hvor diverse håndværkere så igen
bliver tvunget til at være mere servicemindede og ærlige overfor
kunderne.
Jeg forsøgte også at lægge mit tilbud ud på den meget omtalte
hjemmeside "byg og bolig" - der kom ikke én eneste
tilbud.
Indrømmet - hele carport-projektet blev ikke ligefrem billigere
af at blive realiseret hele to gange, men vi er ovenud tilfredse med
den løsning, som vi har i dag.
Der er dog utrolig meget arbejde forbundet med udarbejdelse af en
dobbelt carport med afvalmet tag, ekstra cykelskur og isoleret
værksted, så min pointet er klar:
Lad være med at spare på carporten, når du bygger hus. Drop
hellere løsninger inde i huset, som kun du - og evt. gæster, der
er nøje instrueret i at se detaljerne - kan se.
Faktisk er netop carporte relativ billige at få byggefirmaet til
at opføre (nu de alligevel er igang med huset).
Vi kunne have fået en integreret dobbelt carport med værksted
hos Eurodanhuse for cirka 70.000 kroner (2003 priser). Man kan
næppe selv bygge en lignende for de samme penge.